7. jaan 2011

Küpsis "Pähkel" ("Kreeka pähkel")



Kui miski on lapsepõlvemaitse, siis just need küpsised. Meie peres kutsuti neid lihstalt "Pähklid." Aga olen aru saanud, et päris nimi on neil "Kreeka pähkel". Igal sünnipäevapeol olid need laual. Mingi ajani. Ja siis olid nad lihtsalt mõnus mälestus. Vanaema andis vormid ära. Viimati sõin kodus tehtud "Pähkleid" oma 15.aastasel juubelil - vanaema palus kellelgi mulle teha neid. Ja siis olen kuskilt paar tükki ostnud (loomulikult pole maitse olnud See).

H oli teadlik mu vaimustusest selle küpsetise suhtes. Ja tänu temale pani Jõuluvana minu kingikotti just need vormid. Tutikad!!! Ma pole vist kunagi varem kingi üle niimoodi rõõmupisaraid valanud. Vähemalt ei mäleta. Ma võisin päris veider olla kuuse all istudes ja nuttes. Natuke piinlik oli ka.. aga nutsin ikka edasi... Ja tütar Ursula vaatas mind ehmunud näoga. Ma ei osanud seda kingitust oodata...

Minu jaoks oli üllatus, et paljud mäletavad "pähkliraudu", millega tuleb pliidi peal "kõrvetada". Meie peres on just sellised pisikesed vomikesed olnud!

Esimese laari tegin esmasündinu kelgupeoks, teise laari abimeeste seltsis aastavahetuseks. Isu täis ei saanud, sest kummalgi üritusel jaksasin vaid paar tükki ampsata...

Retsepti sain googeldades, ja juba teist postitust järjest, viitan nüüd Aniitrami blogile. Kasutasin sama retsepti, mida küpsetusraudadegi puhul on kasutatud. Toimis.

Kondenspiima ostsime Makromilk, juba keedetud purk. Ja täidisesse lisaks võid ei pannud.

Mõned tähelepanekud aga küpsetamiseks:
* vorme eraldi võiga määrima ei pea. Kui siis ehk esimesel korral.
*taigna saab hästi vormikeste sisse suruda kui vahepeal niisutada sõrmi veega.
*väga õhukest kihti ei soovita panna- pärast mureneb liigselt ja kondenspiimatäidist läheb liiga palju sisse. Mulle meeldib kui "pähkel" on natuke kõvem, mitte liiga mure hamba all.
*Karbis on 40 vormikest. Täitsin 20 vormikest ja panin ahju küpsema. Samal ajal täitsin ülejäänud 20 vormikest. Kui sellega ühele poole olin saanud, siis oli esimene sats juba valmis. Ja sai hakata uuesti vorme täitma.
Nii kasutasin aega otstarbekalt - ahi ei olnud kuumas tühjalt :)
*Küpsiste tegemist on tore ette võtta teiste "pähklifännidega" - nii kulgeb nokitsemise töö ladusamalt :)

Kopeerin ka siia eelpool viidatud blogist võetud "koorte" retsepti:
200g võid
1 dl suhkrut
2 muna
6 dl jahu
1 tl küpsetuspulbrit
soola

Koorte tegemiseks tuleb pehme või vahustada suhkruga, edasi ükshaaval sisse vahustada munad. Lõpuks lisada sool ja küpsetuspulbriga segatud jahu ning kõik ühtlaseks taignaks segada. Taignal tuleb enne küpsetama hakkamist külmikus pool tunnikest taheneda ja puhata lasta.

Küpsetasin 200-kraadises ahjus. Kuni servad olid pruunid.


Täidiseks läheb:
1 purk keedetud kondenspiima (kui poes pole saada - NB! eelista taimerasvadeta! - siis keeda kinnist purki veega täidetud potis ~2 tundi. Jälgi, et vesi ära ei aurustuks! Õpetlik video, miks seda jälgida tuleb ;)

13 kommentaari:

minukiisu ütles ...

väärt kingitus.
Endal on rauad ja ega toas eriti teha ei saa.ootan suve et siis välipliidi peal teha :)

Head uut aastat ka

Aniitram ütles ...

Hea, et retsept kenasti ka nende vormide jaoks sobib.
Ja tõesti, nagu ka minukiisu kommenteeris, siis raudadega väga toas kärsatada ei taha, seega ka mina ootan pigem suve, et uuesti pähkleid küpsetada- aga Sina saad nende vormidega ilusti, ilma sinise suitsuta, ahjus küpsetada ja seega ka talvel pähklitega maiustada :).

Koopatibi ütles ...

Ja mina ootan ikka veel jõuluvana, kes mulle rauad või vormid tooks :) Tahaks ka nii proovida neid isetehtuid, mille maitse hakkab vaikselt juba ununema.... Ma olin veel noorem, 7 või 8, kui vanaema tehtuid viimati sõin.

Lina ütles ...

see oleks vist täitumatu unistus... neid esmaspäeval maitsta... :)

Mel ütles ...

Ehk jõuluvana paljastab, kust selliseid vorme kaubanduses saada võiks.

Silja ütles ...

head uut aastat minu poolt muidugi ka :)
eks jah, suur pluss, et talvel saab ka teha. see selline rammus värk.. talvesse sobibki ehk rohkem :D

Lina - mulle anti tellimus kindlasti midagi soolast teha :D aga vaatame, mis teha annab ;)

mel - jõuluvana lubas postitada kust pärit.. aga kaubanduses selliseid vist ei liigugi...

köögivõlur ütles ...

Mina ootan ka, et jõuluvana tooks need vormid mulle :) Igatahes lapsepõlvemaitse on õige sõna, kirjeldamaks neid küpsiseid.Tean ka seda, et ema viskas need vormid lihtsalt millalgi päris tükk aega tagasi ära, aga nägid nad välja üsna samasugused nagu sinu uued pildil...Raudadest kuulsin alles hiljaaegu, ma ei teadnudki, et sellised ka olid...

jõuluvana ütles ...

Leidsin need ühes foorumis ühelt kasutajalt. Tal oli pakk selliseid vorme nõuka-ajal igaks juhuks ostetud. Pärast sisukaid läbirääkimisi saime kokkuleppele

Pille ütles ...

Oi, Kardemon on oma blogi kujundust uuendanud :) Selline rõõmsalt kevadine ;)

Mul need rauad olemas õnneks, needsamad, millega nõukaajal küpsetasime. Mina nt pean tunnistama, et pole kunagi neid väikeseid üksikuid vorme vist näinudki? :Oa

Silja ütles ...

Pille! tore et kevadistes värvides blogi meeldib :)

Railys ütles ...

need on nii nii head. ei jõua end ära kiita, et aastavahetuse magusa eest Sinul muretseda palusin:):):) teisalt nüüd vesistan tihtilugu, peaaegu sama asi, mis keelatud viljaga- kui vorme pole, siis pähkleid ikka naljalt ei saa:)

Silja ütles ...

no Mirksu sünnal vast ikka saab. Kui Sa pesamunaga ei tule, siis saadame! no kui vesistad.. äkki siis katsikule tuleme kah pähklitega :D

Anonüümne ütles ...

Kust poest neid vorme muidu osta ? täna lähen vaatama , kas äkki Novaluxis või koduextras on ... kas keegi ei tea , kusr neid saab ? ma mõtlen mitte seda rauda , vaid neid uuemaid :) ?
Aga muidu supperhüpper maitsvad asjad :) söönud olen , aga ise pole teinud , kuna vorme pole otsinud ,ega ostnud :)